måndag 3 augusti 2015

Spännande att se om han åker på samma bluff, mina bedjande ögon...

Det blev en fin dag här hemma i huset. Vaknade tidigt och tänkte smita ut i köket och pinka på golven men tror ni inte att gubben var på alerten och ut åkte jag under glada tillrop...det var bara att lomma iväg bort till den stora grin den och sätta sig och pinka i gruset, gick en sväng och gjorde det andra också borta vid gtrappan upp till taket.på samma gång.
Vi åt frukost tillsammans och jag fick lite kokta grönsaker och några små skivor bacon blandat i hundmaten, supergott och jag satte mig ner som gubben gör när jag skulle äta. Åt jättesakta och drack ordentligt med vatten, det har jag hört att man skall göra när det är varmt ute. Här är det förskräckligt varmt ibland....

Hörru gubbe vad skall vi hitta på? Längtar efter en liten boll. Fick något konstigt som hade ramlat av ett ltet träcd vi har på baksidan av gården. Jag rusade iväg och bet den men fy för den lede vad det smakade illa. Hela min näsa rynkade ihop sig och gubben skrattade. Jag försökt ta den ett par gånger till men det var så förskräckligt så jag spottade ut den inne bland ogräset. -Gillar du inte citron Goza lilla, sa gubben och så skrattade han.
Gjorde en snabb undersökning av den gula stålmanicken som körde så fort när jag satt i korgen härodagen, smakade lite med tungan på något svart, bläää det är inte mycket som är gott här i livet. Men jag blev svafrt på ryggen och uååpe på huvudet. Nej, nej nej mässade gubben och lyfte upp mig och vi gick in på toaletten. Där ställde han ner mig och satte på en bland manick som sprutade vatten. Ganska skönt ändå när man är liten och svettig. -Nu måste vi få bort oljan, sa gubben och så smorde han in hela mig med något som lucktade väldigt gott men bara blev ett enda stort skum. Spolade ännu mer och så torkade han av mig och jag fick gå ut igen. Han flyttade bort den gula stålcykel och ställde den längst bak på gården. Fast jag kan ju gå dit en gång till om jag vill bada och lukta gott igen.

Har förstått att jag inte har kommit till någon lyxig gubbe, här är det nog ganska enkelt kan jag tro. -Du din lilla rävunge, sa han. Vadå jag är för Guds skull ingen räv, har han blivit knäpp? - Du måste få en leksak på något vis. Ett par strumpor och en livrem är ju en pink i Västerhavet, sa han JAg vet inte vart det havet ligger, vet inte vart något hav ligger ännu i alla fall.
Gubben gick in i köket och plockade ut en rund burk ur kylen. -Hm, mjukost sa han och tog upp den sista biten i burken, Delade med mig och det smakade jättegott. Sedan gjorde han två hål i den ena delen och så stoppade han in lite hundgodis i den. Tog fram en silverfärgad rulle och burken gick inte att öppna. Sedan gick han ut på gården och rullade iväg den på plattorna. Det skramlade vansinnigt och jag rusade på den direkt. När jag puttade omkull den så ramlade det ut en godis, kul tänkte jag och puttade ännu mera,
-Det finns fina sådana här som är mycket bättre, gjorda av plast, men de är förbaskat dyra, sa han . Men jag tycker att gubben är smart ändå och jag gillar min runda ostburk med godis i, skrammelburken.

Två av gubbens kompisar kom och hälsade på och vi åkte bil och handlade för det skall finnas mat när min människomamma och människosyster kommer i morgon, det har gubben bestämt och då blir det så.. När vi kom hem fick jag fnatt. Upptäckte att jag kunde ge järnet med mina korta men starka ben runt hela framsidan och bakom huset och det gick undan kan ni tro. Då och då visslade gubben till och då satte jag av i full speed fram till honom och fick godis och beröm. Nu är jag fruktansvärt trött och det skall bli skönt att sova. Godnatt alla mina kompisar stora och små...på två och fyra ben.

Vov!
Goza von Järnepalm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar