lördag 28 november 2015

Nu är det något stort på G. Jul kallas det visst?

Tar mig gärna en liten tupplur i julstressen.
Alla gubbar och gummor springer som yra höns hit ch dit och de bär med sig stora kassar med olika saker i Blinkande lampor överallt och saker som glittrar och spelar och ha en massa oljud för sig ute på stan. Folket far fram så de små svarta pissmyrorna som gubben sa till att flytta när jag var jätteliten. De hade också bråttom.

Men inte min gubbe inte. Han tar det med ro. Låt dem stressa bara säger han. Det är likadant varje år. De förstör alla sina pengar och kvar blir bara en massa skräp efter allt firande. Sedan beklaga de sig och säger att nästa år då skall spara in på de och på de och på de. Men när novembermörkret sänker sig och december närmar sig då öser man på igen. Alla affärer slår rekord efter rekord och massor av grisar blir av med livet.
Tant Sallys gubbe och gumma är inte heller så uppskruvade fast gubben han gillar att mixtra med lampor och snygga grejer, Är nog mer pojke än min gubbe skulle jag tro, det skiljer ju nästan 20 år i ålder så konstigt vore det annars. Tant Mollys gubbe ligger också lite lågt, ingen stress här heller.

Fast idag på morgonen så drog gubben fram både hammare och små mässingsskruvar och började spika och skruva i hyllan ovanför köket. Jag skällde ut honom men då klättrade han ner och tog fram en låda med vackra lila kulor som jag väldigt gärna hade satt tänderna i. -Vi måste pynta till det lite grann nu när Ebba och Ivar kommer ner, sa han och strök mig på huvudet. Ebba är min människosyster och Ivar är hennes kille.
Jasså tänkte jag, och blev lite depp, Jag är ju också en liten flicka som älskar det här fast jag inte vet vad det är.. Just som jag tänkte de här tråkiga tankarna så klappade gubben mig på huvudet och sa;
-Du är ju också min lilla prinsessa och prinsessor skall ha lite fint på julen. Sedan klättrade han upp på stolen och förde ett jäkla oväsen fastän klockan inte var 7 ännu. Säkert så vaknade alla grannar. Det struntar gubben i.

Och vet ni vad? Jo han gick runt huset och satte de lila kulor som blev kvar i citronträdet. Fast de kommer väl tjuvarna som stal våra cyklar att plocka med sig en kväll. Hoppas bara att gubben inte ser det för då åker han säkert i fängelset, Han har ett ruskigt humör när han blir arg. Jag tror att han tänker sätta dit några små lampor med innan Ebba och Ivar kommer, vi får väl se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar