söndag 13 december 2015

...vilken enorm lycka att träffas igen...

...mitt lilla hundhjärta slog flera frivolter när min människosyster Ebba och hennes pojkvän Ivar klev av den där långa skramlade  farkosten som gubben kallar för buss. Jag brukar vara lite rädd för den när vi är ute och går och ännu mera rädd när jag springer lös vid cykeln och den dundrar förbi. Men...när jag såg dem så struntade jag i allt oväsen och rök och rusade rakt från och pussade Ebba. Hela hennes ansikte pussade jag på och så fick hon ta kopplet och leda mig hem. Jag var så lycklig bara hoppade och fjantade mig. När vi kom fram till parken så kopplade gubben loss mig och då kunde jag visa dem vilken sprutt jag har i mina ganska korta ben. Tog mig ett par blad på väg genom gräset och gubben förklarade att det säkert fanns några gener i mig som kom från en get.

Han säger så bara för att jag råkade äta upp och sabba fem stora meloner i somras och gnaga av en bit av stammen på en stark sak som heter basilika, fy för den lede det smakade starkt i munnen i flera dagar. Gräs är också gott men det kräks jag sedan upp..
Jag busade med Ebba och Ivar hela kvällen och jag var med dem ute när de satt och fikade utanför huset, i kylan. De tyckte att det var som sommaren i Sverige men gubben han tyckte det var kallt så han satt inne i soffan och kollade på film på TV. En film med en piercad tjej som hade en drake tatuerad på kroppen. Den var visst jäkligt bra sa gubben
 Idag sover de visst länge, gubben skall spela match idag igen, Han ger sig aldrig är seg som de små björkar som växer i fjällen där han kommer ifrån en gång i tiden . Säga vad man vill men han är inte slö på något vis.

Vi får väl se om "syrran" och Ivar vill hitta på något speciellt under dagen eller i eftermiddag då gubben kastat klart med de tunga kulorna. Han har fått ännu mer vikter till järnstängerna också så nu pustar och stånkar han ännu mer när han tränar. -Nu skall jag bli stark som en polis, säger han och skrattar gott. Han är ganska kul i alla fall emellanåt min gubbe. Fick smaka något som var väldigt gott för en stund sedan. -Kom hit får du smaka på en liten bit lussekatt, sa han och gav mig en bit av en gul bulle som luktade konstigt. Lussekatt, tänkte jag. Det måste vara speciellt för jag jagar ju bort alla katter som irrar sig in på vår tomt. Man har väl inte gjort luktande bullar av dem? Huvva då vill jag inte smaka, hoppsan där kom det in lite av gubbens konstiga dialekt med en massa olika ord. Huvva det säger han också om det är något som inte är riktigt bra. Huvvaligen om det är riktigt illa.

Nu skall jag sätta mig bakom "syrrans" dörr och illskälla tills de vaknar. De kan ju inte komma hit ända från vinterlandet och ligga och sova när det är ljust ute och gubben kokat tevatten.
Vov!
Goza von Järnepalm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar